Astoria, Oregon

posted in: Uncategorized | 0

Det blev en dejlig nat i mit lille telt på KOA-Warrenton hvor de mange omkringliggende lys-fyr, ca. hvert 5 min blæste i deres tågehorn. Grunden til deres koncert fandt jeg ud af da jeg kl.07 stod op til endnu en dejlig dag i det amerikanske, for man kunne ikke se en hånd for sig på grund af tyk tåge. Trods tågen valgte jeg dog at køre en tur til stranden hvor jeg gik en lille tur og kikkede ud på det knap så stille Stillehav samt fik kikket på resterne fra en gammel engelsk 4 mastes stålbark der gik på grund her, tilbage i 1906.
Kl.11.30 kørte jeg ind i byen Astoria der ligger der hvor Columbia River møder Stillehavet og hvor Lewis og Clark-ekspeditionen tilbage i 1806 endelig nåede deres mål efter to års rejse der tog udgangspunkt i byen St.Louis som jeg besøgte tilbage i 2015. Så nu har jeg besøgt ekspeditionens usgangspunkt samt deres mål.

Jeg kørte straks hen for at se Oregon Film Museum beliggende i byens gamle fængsel, der også blev brugt som fængsel i film klassikeren The Goonies fra 1980’erne. De havde en masse spændende rekvisitter fra filmen samt en person bag skranken der virkelig var fan af filmen og gerne øsede ud af sin viden om området og hvor jeg skulle køre hen for at se flere lokationer fra filmen. Så det meste af dagen blev brugt på at køre rundt og se hvor filmen blev optaget, fik blandt andet set der hvor hovedpersonen Mikey boede, der i dag er privatejet, men ejerne er dog ok med at de dagligt får besøg af 30-40 fans der blot vil se huset.

Jeg fik mig indlogeret på Astoria Rivershore Motel og gik så ellers en tur ind til byen via deres River Walk der går langs kajkanten, hele vejen ind til byen, som dog så småt var ved at lukke. Så kl.18 returnerede jeg mit motel efter en god gåtur på 3-4 kilometer hvor jeg fik set nærmere på downtown Astoria…hvis man da kan kalde det downtown.