Middelhavet under kølen

posted in: Uncategorized | 0

Mandag den 26. Juni var der mønstring kl.07.00 og til alles overraskelse var det Peter som var først ude af fjerene og gjorde morgenbordet klar. Kl. 09.30 kastede vi fortøjningerne og sagde farvel til klippeøen og porten til Middelhavet. Efter en times sejlads for stålsejl (læs motor) havde vi Gibraltar om bagbord og var nu officielt i Middelhavet, hvilket blev behørigt fejret med en god pibe tobak i form af lakridspiber, hjembragt fra de kolde lande (Danmark).

Omkring kl. 13.30 (lige under frokosten) blæste det op, vinden var 9ms fra syd/vest så vi valgte at tage storsejlet ned og lave hygge sejlads med forsejl i stedet. Da der igen var ro i båden og de fleste slog mave og fintænkte med lukkede øjne, spottede Peter to store hajer som svømmede tæt forbi båden. Vi formoder det skyldes at vi kort forinden havde smidt de sørgelige rester af vores lufttørrede skinke “Møffe” ud i havet. Så vi håber hajerne nød denne delikatesse ligeså meget som vi har gjort de sidste mange dage.

Hen under aften blæste det stadig, men trods 9-10ms agten for tværs og en god rullende bølgegang blev der alligevel tryllet i kabyssen. Skipper lavede ravioli med pølser og de sidste rester af “Møffe” (æret været dens minde). Mens Skipper kokkererede, bredte der sig en liflig duft i båden og kort inden maden blev serveret spottede Peter en stor havskildpadde svømmende i overfladen, vi fornemmede at den forsøgte at følge efter os og var helt sikker på den gik efter Skippers lækkerier. Kl.21.22 takkede solen af for i dag og ca. en time senere var det natholdet (fra 03.00 til 08.00) som sagde godnat og overlod roret til aftenholdet.