Så var der bid!

posted in: Uncategorized | 0

Der var mønstring kl.05.00 for at kunne komme afsted fra Almeria og rundt om pynten Cabo De Gata i tide inden vinden fra vest, senere på dagen ville tiltage. Der var afgang kl.05.50, ca. 10 minutter før planlagt afgang, til Skippers store tilfredsstillelse. Alt imens morgensolen farvede horisonten orange sejlede vi for motor + forsejl med kurs mod Torrevieja (syd for Alicante) den endelige destination.

En time efter afgang gik Peter og jeg under dæk for at få en morgenlur inden vi alle indfandt os i cockpittet for at nyde sejladsen, solen samt en formiddagslur. Frokosten blev indtaget for anker i en lille vig hvor vi for inden havde kølet vores kroppe i det lyseblå vand. Da vi igen havde sat sejl spottede Skipper en lille hval som svømmede forbi os ca. 500m. ude, fantastisk syn. Men afsted det gik, med først 7, så 8 og til sidst 12,5 knob kun med forsejl, så vi kom fremad. Eftermiddagen gik med afslapning og der var vidst også et par af mandskabet som fik sig en eftermiddagslur. Men det var godt for ca. kl.17.34 begyndte linen at løbe ud på vores bagbord fiskestang hvilket var startskudet på en ca. 40 min. kamp mod, hvad der senere vidste sig at være den flotteste guldmakrel (Mahi Mahi). Skipper tog stangen, Peter roret, Jacob fangstkrogen og jeg tog kameraet for at forevige kampen. Da den efter 25 min. kom op til båden fik Jacob kroget den med det resultat at den hoppede af igen og strøg 150 fod mod bunden. Omkring 4 gange var den oppe og hilse på inden den endelig blev kroget og hevet ombord. Vel ombord blev den hilst velkomme med 42% Spansk Grappa som for alvor tog livet af den 105 cm. smukke blå/gule fisk som langsomt mistede sin farve, hvilket guldmakreller åbenbart gør når de er blevet landet. Så det var med stor glæde at Sophie Amalie kort efter kunne sende et telegram (læs SMS) hjem til bådens fiskeriminister og letmatros Morten og overbringe den store nyhed. Ca. 2500 sømil skulle der til før der endelig for alvor var bid og de fleste af disse sømil har broderen trofast ventet og ventet på gevinst. Så der var glæde og spore hos fiskeriministeren da nyheden nåede frem.

Klokken var nu mange, så Skipper hoppede i kabyssen for igen at trylle herligheder frem. Aftensmaden blev nydt i stille vuggende bølger på et par meter, mens dagens begivenheder blev vendt og drejet. Kl.22.30 gik båden over i 3 timers vagtrul med Peter og undertegnet på første vagt.